Thursday, June 16, 2011

Perjalanan mencari Inspirasi

Assalamualaikumwaramatullahiwabarokatuh..

Lama juga x update blog ni. Biasalah Facebook lagi penting dari blog

Sempena update blog ni nak cerita sedikit pengalaman hamba Allah mencari sedikit inspirasi untuk mencari ketenangan duniawi

Pada 14.06.2011 saya telah pergi ke Seri Iskandar bukan untuk kembali ke kolej tetapi adalah untuk checkup doktor di hospital Changkat Melintang. Alhamdullilah keadaan baik2 sahaja. Selepas itu saya telah pergi ke Seri Iskandar untuk melawat kawan2 yang ada di Seri Iskandar dan menjamu selera di sana.


Kemudian saya teruskan perjalanan ke Ipoh untuk mencapai objektif saya iaitu membeli buku. Jauhnya ke Ipoh semata2 hendak mencari buku. Yelah kalau x kan nak dijadikan cerita. Alhamdullilah saya menuju ke tempat yang selalu saya kunjugi iaitu Jusco Ipoh. Dalam perjalanan itu juga sempat juga melihat keindahan ciptaan Allah yang begitu unik dan indah..Subhanallah.

Kebetulan apabila sampai di Jusco Ipoh sempat juga saya berpusing2 sebelum betul2 menuju ke tempat yang sepatutnya. Setelah 20 minit beronda2 barulah saya pergi ke MPH bookstore yang saya ingin pergi. Kebetulannya saya lebih suka pergi MPH bookstore dari Popular bookstore sebab kebanyakan buku di MPH lebih byk pilihan berbanding Popular bookstore. Jadi saya pun mencari buku yang ditarget yang berkaitan dengan diet almaklumlah saya sekarang dalam diet jadi saya mencari buku yang boleh menjadi inspirasi saya untuk terus berdiet. Alhamdulillah setelah penat belek2 saya pun mengambil keputusan untuk membeli bku The Calorie Counter 5th edition karya Karen J.Nolan dan Jo-Ann Heslin. Dalam buku ini menceritakan bagaimana setiap makanan itu mempunyai kalori yang tersendiri dan dalam buku itu tersenarai lebih 20,000 jenis makanan yang kita makan setiap hari dan buku ini juga terdapat cara bagaimana kita boleh mengira kalori yang diperlukan oleh badan kita setiap hari.
The Calorie Counter RM 34.90



Selepas berjaya memilih buku ini xpula saya ketinggalan untuk ke seksyen seterusnya iaitu bahagian tentang ilmu akhirat.Lama juga saya menbelek di rak buku itu dan saya menemui satu buku yang berjaya menarik perhatian saya iaitu buku mengenai MATI! Ya itu yang menarik perhatian saya kebetulan saya ada lebih RM 15 selepas saya membeli buku di atas. Dikarang oleh Shalih asy-Syadi yang bertajuk Anda Pasti Mati. Tujuan saya membeli buku ini adalah peringatan kepada diri saya sendiri dan mungkin boleh memberi sedikit nasihat jika ada berkesempatan Insya Allah. Selepas habis membeli buku ini saya terus ke surau berdekatan untuk Solat Zohor dan meneruskan perjalanan pulang.
Anda Pasti Mati RM 15

No comments:

Post a Comment